Zahájení výstavby severní části Pražského okruhu se odsouvá na rok 2026.

Zahájení výstavby severní části Pražského okruhu se odsouvá na rok 2026. Naznačil to ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Jeho předchůdce ve funkci Dan Ťok v souvislosti s dostavbou severní části Pražského okruhu zmiňoval rok 2024.

Současný ministr jako o nejbližším termínu zahájení hovoří až o roce 2026. Nedořešen však zůstává nesouhlas dotčených městských částí.

Podle Kremlíka by k zahájení stavby úseku 511 Běchovice – D1 by mělo dojít v roce 2021.

V ostatních úsecích jsou termíny „pořád velmi vzdálené“.

S tím, že úseky 518 a 519 by měly být zahájené v roce 2026 a úsek 520 až v roce 2028, informoval Kremlík.

Úsek 518 by měl vést z Ruzyně do Suchdola. Úsek 519 ze Suchdola do Březiněvse a úsek 520 dále do Satalic.

Exministr Dan Ťok v souvislosti se zahájením výstavby naposledy mluvil o roce 2024.

Posun o další dva roky znamená, že řidiči, kteří by se chtěli hlavnímu městu vyhnout, se po Pražském okruhu neprojedou dříve než za deset let.

Termíny se podle Kremlíka liší podle toho, zda jsou do nich zahrnuty i problémy s výkupem pozemků a získáním stavebních povolení.

Probíhá prý diskuze nad konkrétním technickým řešením staveb ve vazbě na průchod místními částmi či obcemi těsně za hranicí Prahy. Vliv na to má i řešení tvarů křižovatek a jejich četnosti či složitost procesu EIA,

Svoji roli podle Kremlíka hrají i předpokládané komplikace při územním řízení, majetkoprávní přípravě a stavebním řízení.

Prověřuje se také rozsah umístění části Pražského okruhu do tunelu.

Městské části proti

Ministerstvo dopravy i pražský Magistrát připravují vše pro to, aby Pražský okruh vedl již několik let naplánovanou trasou. Naopak, mnohé městské části s tím stále nesouhlasí a aktivně proti této trase vystupují. Jde například o Suchdol, Dolní Chabry, Čakovice, Vinoř, Přezletice, Radonice, Ďáblice, Lysolaje a další.

Dotčené městské části upozorňují především na to, že plány na vedení okruhu jsou desítky let staré a že doprava v Praze se mezitím rozvinula. Vedení okruhu v původní variantě už podle nich nedává smysl.

V některých případech by Pražský okruh vedl skrz městskou část.

I přes tyto výtky se Praha i stát snaží vést jednání s vlastníky pozemků, kteří mají pod dálnicemi pozemky.

Praha se již s ministerstvem dopravy předběžně domluvila, že bude vykupovat pozemky na zelené pásy kolem silnic a Ředitelství silnic a dálnic pak pozemky pro samotnou komunikaci.

V současné době probíhá u severní části Okruhu příprava stanoviska EIA, tedy vlivu stavby na životní prostředí. (prč)