Praha má být do roku 2050 zcela bez emisí CO2.

Praha si naplánovala, že do třiceti let zbaví ovzduší všech emisí CO2. Vedení metropole plánuje snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého o 45 procent. O dvacet let později mají emise CO2 klesnout v Praze na nulu.  Schválili to pražští radní.

Praha tím chce podle náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka suplovat vládu, která podle něho nedodržuje pařížskou dohodu o ochraně klimatu.

„Odklon od fosilních paliv při výrobě energie, v dopravě a při dalších ekonomických aktivitách Praha nepovažuje za ekonomickou či sociální hrozbu, nýbrž za příležitost postupně transformovat město v ekologicky přátelskou metropoli, atraktivní pro život,“ prohlásil Hlubuček (STAN).

Radikální změnu přístupu metropole k životnímu prostředí bude řešit expertní komise, jejímž členem bude mimo jiné i bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík.

Komise má do roka připravit klimatický plán, který bude obsahovat nejúčinnější opatření, ke kterým by mohla Praha přistoupit.

Současná opatření

Magistrát už nyní zvažuje konkrétní opatření, která budou součástí zmíněného plánu. Tím nejkontroverznějším je vybírání mýtného za vjezd do středu města.

Do centra by se podle tohoto záměru mohli dostat všichni řidiči, ale za vjezd by zaplatili podle toho, jakou emisní třídu splňují jejich vozidla. Elektromobily by měly vjezd zcela zdarma.

Podle Hlubučeka by mýtné mohlo začít platit ještě do konce tohoto volebního období.

Praha se chce také zaměřit na to, jaká energie se v metropoli spotřebovává, respektive z jakých zdrojů. Jednou z možností je třeba to, že městské firmy jako dopravní podnik či Technická správa komunikací začnou nakupovat stále vyšší procento elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Současně chce Praha podporovat majitele elektromobilů.

V rámci pilotního projektu prověřuje možnost vytvoření nabíjecích stanic pro elektromobily na lampách veřejného osvětlení.

Už dnes pro majitele elektromobilů platí v Praze některé výhody, mohou například parkovat ve všech parkovacích zónách a levněji.

Ke snížení emisí metropole by měla přispět také bioplynová stanice, kterou chce hlavní město vybudovat na vlastní náklady. Až 95 procent (tj. cca 233 tisíc tun) bioodpadu ročně město aktuálně likviduje ve spalovně.

Nově by však měly před pražskými domy stát speciální popelnice či kontejnery na gastroodpad z potravin, který chce město v bioplynové stanici přetvářet na palivo CNG. To by mělo pohánět většinu svozových vozidel metropole a také desítky autobusů.

Magistrát kvůli tomu připravuje novelu vyhlášky, která zvedne cenu za svoz směsného odpadu o 30 procent a zároveň zavede službu svozu bioodpadu za poloviční cenu. To má obyvatele města motivovat, aby více a lépe bioodpad třídili.

Pít se bude voda z Vltavy

Hlubuček informoval o dalších ekologických opatřeních. Město zvažuje, že si na provozovatelích lodí, které brázdí Vltavu, vymůže výměnu motorů. Právě pražské lodě jsou totiž jedněmi z největších lokálních zdrojů emisí.

Město je totiž majitelem náplavek, takže může zakázat kotvení těm, kdo nebudou mít loď s ekologickým motorem.

Metropole chce také začít využívat vodu, která se shromažďuje ve stovkách kilometrů kolektorů vedoucích pod metropolí. Dnes tuto vodu Praha pouze odčerpává do kanalizace. Uvažuje se také o možnosti přetvářet vodu z Vltavy na pitnou. (sfr)