Modernizace železniční trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště Ruzyně by měla být dokončena v roce 2028. Zatím se z ní staví jen část na Negrelliho viaduktu (na snímku).

Z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by mělo být možné se dopravit vlakem za 25 minut. Cesta z Prahy do Kladna potrvá půl hodiny. Modernizace železniční trati mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště by měla být dokončena v roce 2028.

Z železnice za téměř 40 miliard korun je však nyní ve výstavbě pouze část na Negrelliho viaduktu v Praze. Další úseky se podle plánů mají začít stavět za dva roky.

Podle ředitele správy železnic Mojmíra Nejezchleba jsou aktuální přípravy železnice nejdál od doby, kdy se o trati začalo uvažovat.

Kvůli dvoukolejnosti však bude nutné rozsáhlé majetkové vypořádání a také územní řízení, informoval dále.

SŽDC rozdělila modernizaci trati do sedmi úseků. Rozpracovaný je zatím úsek na Negrelliho viaduktu, který bude dokončen do června příštího roku.

SŽDC nyní vyřizuje územní řízení k úsekům mezi pražskými částmi Bubny a Výstaviště, dále Praha-Ruzyně – Kladno a mezi Kladnem a Ostrovcem. Tyto části by měly být hotovy do roku 2024.

Nejdéle se bude čekat na stavbu úseků mezi Veleslavínem a letištěm a Veleslavínem a Výstavištěm, což je nejdražší část trati.

Převážná část úseku Výstaviště-Veleslavín povede tunelem. Tunely budou raženy v hloubce až 80 metrů pod zemí.

Nová trať do Kladna s odbočkou do Ruzyně umožní rychlost až 120 km/h v Praze a 160 km/h mimo Prahu. Cesta z pražského Masarykova nádraží k letišti by přitom měla trvat asi 25 minut.

Spojení mezi Prahou a Kladnem by měly vlaky zvládnout za půl hodiny. SŽDC nyní zkoumá také možnost napojení letiště na vysokorychlostní trať, o tom se podle náměstka rozhodne až podle výsledků studií.

Mezi hlavní přínosy nové trati se uvádí také další rozvoj pražského letiště, jehož provoz by se podle ministerstva dopravy mohl do patnácti let až zdvojnásobit.

Výhodou by měla být také ekologická stránka, nová trať by totiž měla omezit část automobilové dopravy, nebo rozvoj pražských částí, kterými železnice povede.

Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že magistrát by část připravované trati mohl v budoucnu využít i pro novou linku metra.

Město Praha u Veleslavína plánuje společně se SŽDC vybudovat také velké parkoviště. Nyní je plánováno pro více než tisíc vozidel, do budoucna by se však mohlo rozšířit až pro pět tisíc aut.

Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště se připravuje už mnoho let. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit desetiminutový interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna. (sfr)