Trasa D pražského metra se má začít stavět v červnu.

Stavba metra D v Praze začne v červnu letošního roku a to geologickým průzkumem, který v pondělí schválili pražští radní. Trasa D povede z Pankráce do Písnice. Průzkum vyjde na 1,58 miliardy korun. Pražský dopravní podnik však ještě musí vyřešit problém s některými dosud nevykoupenými pozemky, například v Písnici.

Geologický průzkum se uskuteční na Pankráci na několika místech. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) je začátek výstavby připravený na letošní červen.

„Od plánování se teď přesouváme k samotné výstavbě metra D. Jsme připravení přesně za měsíc zahájit geologický průzkum, který znamená faktické zahájení stavby,“ oznámil náměstek.

Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vzniknou, nebudou zasypány. Stanou se součástí traťových tunelů, přestupních chodeb, nebo poslouží pro vzduchotechniku.

Z celkové částky půjde na samotný průzkum zhruba 1,28 miliardy korun. Dalších 145 milionů bude stát monitoring.

Zbylé peníze pak půjdou mimo jiné na pasportizaci a část z nich je vyčleněna jako rezerva.

„Pokud geologický průzkum neukáže na závažné komplikace, v létě 2020 můžeme plynule navázat výstavbou stanic v úseku z Pankráce do plánované stanice Olbrachtova,“ informoval ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Pokud Praha získá všechna povolení, mohli by se první cestující svézt novou linkou v roce 2027.

Vedení Prahy a dopravní podnik ovšem stále řeší problém s chybějícími pozemky nutnými pro stavbu. V současnosti jednají například s majiteli pozemků v Krči.

Problémy má město kolem budoucích stanic Libuše, Písnice a Depo Písnice, kde jej čekají pravděpodobně rozsáhlejší směny pozemků.

Trasa D v první fázi vznikne mezi Pankrácí, Novými Dvory a Depem Písnice. Jezdit zde budou vlaky bez řidiče.

Celkové náklady jsou odhadovány na 57 miliard korun.

V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na Náměstí Míru.

Investorem stavby bude pražský dopravní podnik.

Hlavní město chce, aby se na financování nové trasy metra podílel i stát.

„Doufáme, že nám pan premiér s financováním pomůže,“ řekl primátor Zdeněk Hřib. Jde prý o obvyklý postup v Evropě běžný.

Pražští radní na začátku dubna rozhodli, že město nechá pro každou stanici z Pankráce do Písnice vypracovat návrhy výtvarných řešení. Ty upraví původně navrženou podobu některých prvků ve stanicích. Z nich pak speciální komise vybere vítěze. (sfr)