Občané v Praze zvítězili nad Dopravním podnikem. Alespoň dočasně. Primátor Hřib zarazil sociálně necitlivý plán na převedení všech busových zastávek výhradně na znamení.

Autobusové zastávky v Praze nebudou pouze na znamení, jak si to původně naplánoval dopravní podnik. Pirátský primátor Hřib toto opatření zarazil z důvodu silného nesouhlasu zejména obyvatel seniorského věku. 

Od léta letošního měly být všechny autobusové zastávky v Praze výhradně na znamení. Tento plán Dopravního podniku Prahy však na poslední chvíli zarazili primátor Zdeněk Hřib a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle záměru DPP by řidič autobusu na žádné zastávce nezastavil, pokud by na ní neviděl někoho stát nebo pokud by cestující nestiskli tlačítko signálu k zastavení.

Praha tím chtěla ušetřit miliony korun ročně, urychlit přepravu pasažérů a snížit emise MHD. Tyto plány se však dočasně zastavují.

Zastavili je primátor Zdeněk Hřib (piráti) a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Vyhověli tak množství kritických ohlasů zejména od důchodců a zdravotně postižených.

„Oslovilo mě velké množství starších lidí a lidí se zdravotním znevýhodněním s obavou, že by se jim mohla ztížit doprava po Praze,“ vysvětlil Hřib.

Zavedení všech autobusových zastávek výhradně na znamení navrhl městský organizátor dopravy Ropid a doporučili všichni členové dopravního výboru, tedy i členové opozičních stran.

V současné době je v Praze 2342 autobusových zastávek, z toho 933 stálých a 1384 na znamení. U zbylých se režimy střídají. Už dnes je tak přibližně 60 procent zastávek na znamení.

Podle Ropidu by rozšíření tohoto systému na celou síť ušetřilo ročně až pět milionů korun a značné množství emisí. Každé zastavení a rozjezd autobusu totiž vyjde na jednu korunu a do ovzduší se zbytečně uvolní větší množství škodlivin.

Chybí tlačítka 

Definitivně se prý Hřib rozhodl navrhované řešení zarazit po návštěvě depa na Kačerově.

Zjistil, že u zhruba 250 autobusů (18 procent vozového parku) nejsou tlačítka, kterými se ve vozech dává znamení řidiči, snadno dostupná z míst vyhrazených pro lidi s pohybovými obtížemi.

Praha se podle Hřiba k projednání opatření vrátí znovu za rok, pokud se do té doby situace zlepší.

Argumentuje zejména bezpečností důchodců.

„Jako vystudovaný lékař vím, že třeba pro babičku s artrózou v kolenou a osteoporózou může být pád se zlomeninou krčku stehenní kosti zcela fatální, takže ta tlačítka musí mít na dosah bez vstávání v jedoucím autobusu,“ prohlásil primátor.

Navržené opatření Ropidu vyvolalo mezi částí Pražanů vlnu nevole.

Někteří argumentovali například tím, že ne každá osoba s pohybovým postižením opravdu sedí na místech pro ně určených, protože si sedne na nejbližší volné místo, aby se nemuseli přesouvat za jízdy v autobusu.

Náklady dopravního podniku na provoz autobusů v rámci pražské integrované dopravy činí ročně téměř čtyři miliardy korun. (sfr)