Soud potvrdil zákaz vozítek Segway v historických částech Prahy. (ilustrační foto)

Turistická atrakce s vozítky segway dostala další ránu. Městský soud v Praze rozhodl, že jejich omezení v centru Prahy je oprávněné. Rozhodnutí o vymezení území, na kterém v hlavním městě platí plošný zákaz segwayů, tak zůstává v platnosti.

Pražský městský soud tak již podruhé zamítl žalobu asociace provozovatelů těchto elektrických vozítek. Provozovatelé segwayů nesouhlasí s rozmístěním značek zakazujících vjezd těchto vozítek do historických částí Prahy.

„Soud považuje za zcela racionální a důvodné, že v nejfrekventovanějších částech Prahy byl pohyb těchto vozidel na chodnících omezen,“ rozhodla předsedkyně soudního senátu Eva Pechová.

„Nejednalo se o samoúčelný postup,“ vysvětlila dále.

Proti provoz segwayů, které využívali především turisté, dlouhodobě vystupovaly radnice městských částí. Segwaye kritizovali i obyvatelé centra.

Plošné vytlačení vozítek z širšího středu metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Město ohledně zákazu argumentovalo právě bezpečností chodců.

Provozovatelé segwayů tvrdí, že pokud město mělo problém s nedodržováním dopravních pravidel, mělo je vymáhat prostřednictvím tehdy platných předpisů. Plošný zákaz označují za „zlovůli“, podle nich bylo možné ponechat segwaye ve vozovce nebo na cyklostezkách. Praha si však za svým rozhodnutím přijatým za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) stojí.

Soudkyně při odůvodnění aktuálního rozsudku uvedla, že segwaye se po městě na rozdíl od cyklistů pohybovaly po chodnících. Provozovatelé to pak komentovali mimo jiné tak, že cyklisté v centru rovněž jezdí po chodnících.

Kola se podle žalobců navíc pohybují mnohem rychleji a nebezpečněji než segwaye, které prý vyvinou jen rychlost chůze.

Segwaye nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné.

Zákaz vjezdu město schválilo v červenci 2016, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat, a jezdci tak z ulic zmizeli až o půl roku později. Instalace značek vyšla na 3,7 milionu korun.

Právník provozovatelů segwayů Pavel Říčka řekl, že znovu podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Městský soud už v roce 2017 konstatoval, že nařízení Prahy, které zákaz zavedlo, by mohl přezkoumat pouze Ústavní soud a nelze proti němu podat správní žalobu. Navazující rozhodnutí o rozmístění značek, které žaloba napadala, bylo podle tehdejšího názoru městského soudu pouhou realizací tohoto nařízení města. (prč)