Nové pražské Metro D bude společný podnik s firmami. Některé stanice získají soukromníci .

Praha nadále počítá s partnerstvím se soukromým sektorem při stavbě nového metra D. Společný podnik se skupinou Penta, který naplánovalo předchozí vedení magistrátu, sice byl zrušen. Město by však chtělo získat společníka pro stavbu posledních tří stanic nové trasy.

Společné podniky by mohly fungovat i u stávajících stanic, které potřebují rekonstrukci. Informovali o tom generální ředitel DPP Petr Witowski a náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Partnerství se nemá týkat samotné stavby metra D, ale výstavby okolo stanic, kterou by mohl zajistit soukromník. Minulé vedení magistrátu vypsalo tendr, na jehož základě měla partnerství s městem uzavřít skupina Penta.

Současná koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) plán pozastavila.

„Problematika společného podniku je limitována na poslední tři zastávky, možná čtyři,” vysvětlil Witowski.

V první fázi výstavby metra má vzniknout celkem sedm stanic.

Podle Witowského není nutné řešit spolupráci se soukromníkem v případě stanic Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč ani Nové Dvory, protože tam jsou buď majetkové záležitosti již vyřešeny, nebo se k řešení blíží, nebo jsou pozemky v majetku města.

U posledních tří stanic plánované linky D – Libuš, Písnice a Depo Písnice – je však situace složitější, což prý ponechává možnost oboustranně výhodného partnerství se soukromníkem.

„Tam je poměrně roztříštěná vlastnická struktura pozemků a společný podnik je asi nejefektivnější cestou, jak co nejrychleji pozemky vykoupit,” konstatoval Witowski.

Není však jasné, jestli DPP naváže na tendr, ve kterém uspěla Penta.

„V současné chvíli to hodnotíme jak po právní stránce, tak po ekonomické,” vysvětlil Witowski.

Je možné, že dopravní podnik přistoupí k vypsání nového výběrového řízení s upravenými podmínkami. Původní plán společného podniku před volbami kritizovali zástupci všech tří stávajících koaličních stran, podmínky byly podle nich nastaveny pro město nevýhodně a netransparentně.

Stavba trasy D by podle loňského vyjádření primátora Zdeňka Hřiba měla začít do čtyř let.

Spolupráci se soukromníky město plánuje i v jiných případech.

„Chceme, aby společné podniky fungovaly, ať už na vybrané stanice metra D, nebo třeba na Nádraží Holešovice. Ale je pro nás důležité, aby to bylo oboustranně výhodné,” podotkl náměstek Scheinherr.

Soukromý partner prý může městu nabídnout know-how a kapitál. Zásadní podle náměstka je, aby stanice sloužily ke svému účelu a měly dobře řešenou návaznost na jiné druhy dopravy.

Z plánovaných podniků je podle Witowského DPP nejdál v případě stanice linky C Nádraží Holešovice.

V případě stanic Palmovka, Českomoravská, Vysočanská a Kačerov už jsou podle něj dohody s developery uzavřeny, nespočívají však na partnerství, ale na přímém prodeji soukromníkovi.

Metro D vyjde podle nynějších odhadů na 72 miliard.

DPP připravuje revizi střednědobé strategie tak, aby v ní mohly být zahrnuty společné podniky jako zdroj nových příjmů. V současné době má podnik příjmy pouze z jízdného a z dotace města. (prč)