První část metra D v Praze bude stát celkem 72 miliard korun.

Metro D bude Prahu stát v úseku z Písnice na náměstí Míru celkem 72 miliard korun. Odhady nákladů nové trasy metra D oznámilo vedení města. Náklady na přípravu stavby už dosáhly zhruba miliardu korun. Město chce letos začít s geologickým průzkumem pro stavbu.

Na jednání zastupitelstva o tom informoval náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). S tím, že jde o odhad podle aktuálních cen stavebních prací. Finální cena stavby prvního úseku trasy D vzejde ze soutěže na zhotovitele.

První úsek z depa Písnice na Pankrác na základě aktuálních odhadů vyjde na 57 miliard korun. Celá zatím naplánovaná trasa do centra města bude stát o 15 miliard Kč více.

Zatím není rozhodnuto, kam přesně povede linka D ze zastávky Náměstí Míru. Zvažuje se pokračování na Žižkov a do Vysočan.

Zhruba miliarda, kterou zatím město utratilo, padla podle náměstka na výkupy pozemků, inženýring a přípravu projektu. Letos by měl začít geologický průzkum, který vyjde na další zhruba miliardu a půl.

Vzniknou při něm části tunelu, které budou později využité pro samotnou stavbu. Město již vybralo dodavatele, do 4. dubna však ještě trvá lhůta pro odvolání.

Pro první úsek mezi Pankrácí a Olbrachtovou by město chtělo získat stavební povolení do tří let.

Zástupci města tento týden oznámili, že se dohodli s vlastníky pozemků nutných pro stavbu stanice metra D Nádraží Krč.

Město se chystá řešit i výtvarnou podobu nových stanic. Podobu interiérů by měl ve spolupráci s městem a společností Metroprojekt, která linku navrhuje, řešit architekt David Vávra. Nepůjde však o soutěž na celkové stavební řešení stanic, které zůstane podle návrhu Metroprojektu.

Podobný návrh na jednotnou vizuální podobu interiérů stanic schválilo už minulé vedení magistrátu. Část politiků a odborné veřejnosti se pokoušelo prosadit architektonické soutěže na podobu nových stanic, ale neuspěli.

V první fázi má vzniknout úsek metra Pankrác – Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory.

Jako poslední ve směru na jih vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné Depo Písnice.

Vedle úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na Náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. (sfr)